Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(28)
Forma i typ
Książki
(20)
Nuty
(7)
Publikacje naukowe
(5)
Czasopisma
(2)
Publikacje promocyjne
(1)
Dostępność
dostępne
(26)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(27)
Autor
Kostka Violetta
(5)
Skupin Renata
(5)
Dziadek Magdalena (1961- )
(3)
Frołowicz Elżbieta
(3)
Karwaszewska Monika
(3)
Fedyk-Klimaszewska Monika
(2)
Kotłowska Beata
(2)
Krassowski Janusz (1929-1969)
(2)
Miklaszewska Joanna
(2)
Nowak Anna
(2)
Popinigis Danuta (1957- )
(2)
Vogel Beniamin (1945- )
(2)
Wiśniewska Milena
(2)
Łukaszewski Marcin Tadeusz (1972-)
(2)
Adamczyk Agata
(1)
Asikainen Matti
(1)
Babnis Maciej
(1)
Babulewicz Katarzyna Lidia (1991- )
(1)
Beethoven Ludwig van (1770-1827). Koncerty. Skrzypce, orkiestra. Op. 61. D-dur
(1)
Bonna Beata
(1)
Brożek Anna (1980- )
(1)
Będkowski Stanisław (1958- )
(1)
Błaszkiewicz Teresa
(1)
Ciesielski Rafał (muzykolog)
(1)
Diesner Adam (1991- )
(1)
Draus Grażyna
(1)
Dziadek Magdalena (1961-)
(1)
Furmanowicz-Kurzyńska Helena
(1)
Gawiejnowicz Waldemar (1968- )
(1)
Granat-Janki Anna
(1)
Grucza-Rogalska Aleksandra
(1)
Gugnowska Katarzyna
(1)
Haydn Joseph (1732-1809). Violin Concerto No. 1 in C major, Hob. VIIa: 1
(1)
Haydn Joseph (1732-1809). Violin Concerto No. 3 in A major, Hob. VIIa: 3
(1)
Haydn Joseph (1732-1809). Violin Concerto No. 4 in G major, Hob. VIIa: 4
(1)
Hoécevar Katarina Bogunović
(1)
Janicka-Słysz Małgorzata (1964- )
(1)
Juszyńska Krystyna
(1)
Kadłubiski Jan (1931- )
(1)
Kamińska Marzena (muzyk)
(1)
Karłowicz Mieczysław (1876-1909). Epizod na maskaradzie
(1)
Karłowicz Mieczysław (1876-1909). Powracające fale. Op. 9
(1)
Karłowicz Mieczysław (1876-1909). Stanisław i Anna Oświecimowie
(1)
Kienik Tomasz
(1)
Kierzkowska Katarzyna
(1)
Konaszkiewicz Zofia
(1)
Kotłowska Beata (1971- )
(1)
Kowalska-Pińczak Alina (1948-)
(1)
Kowalska-Zając Ewa
(1)
Kozubek Lidia (1927-2015)
(1)
Kozłowska-Lewna Alicja (1949- )
(1)
Kozłowska-Lewna Alicja (1949-)
(1)
Krajewski Marcin
(1)
Krassowski Janusz (1932-2009)
(1)
Krawczyk Agata (muzyk)
(1)
Kube Michael (1968- )
(1)
Kucharski Lech (1947- )
(1)
Kukla Jerzy
(1)
Kułakowski Leszek (1955- )
(1)
Kwiatkowski Robert
(1)
Kędzierski Piotr (muzykolog)
(1)
Kłysz-Sokalska Natalia
(1)
Literska Barbara
(1)
Lutosławski Witold (1913-1994). Chantefleurs et Chantefables
(1)
Lutosławski Witold (1913-1994). III Symfonia
(1)
Lutosławski Witold (1913-1994). Koncerty. Orkiestra
(1)
Maciejewski Roman (1910-1998). Allegro Concertante
(1)
Maliszewski Witold (1873-1939). Fantazja kujawska
(1)
Maliszewski Witold (1873-1939). II Symfonia
(1)
Meder Johann Valentin (1649-1719)
(1)
Meder Johann Valentin (1649-1719). Lauda Jerusalem Dominum
(1)
Meder Johann Valentin (1649-1719). Preise, Jerusalem, den Herren
(1)
Michalak Jerzy Marian (1933-2020)
(1)
Michalak Marcin
(1)
Michalski Maciej
(1)
Mika Bogumiła (1965- )
(1)
Moniuszko Stanisław (1819-1872). Halka
(1)
Moniuszko Stanisław (1819-1872). Hrabina
(1)
Moniuszko Stanisław (1819-1872). Polonez koncertowy
(1)
Moniuszko Stanisław (1819-1872). Sonety krymskie
(1)
Moniuszko Stanisław (1819-1872). Straszny dwór
(1)
Moss Piotr (1949- ). Bromba i muzyka
(1)
Moss Piotr (1949- ). Sombres Lumières
(1)
Moss Piotr (1949- ). V Symfonia "La Bizarre"
(1)
Moss Piotr (1949- ). Według Memlinga
(1)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791). Violin Concerto No. 1 in Bb major, K. 207
(1)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791). Violin Concerto No. 2 in D major, K. 211
(1)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791). Violin Concerto No. 3 in G major, K. 216
(1)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791). Violin Concerto No. 4 in D major, K. 218
(1)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791). Violin Concerto No. 5 in A major, K. 219
(1)
Mroczek-Szlezer Danuta
(1)
Muras Wioleta
(1)
Murawska Maria
(1)
Mycielski Zygmunt (1907-1987). II Symfonia
(1)
Mykietyn Paweł (1971- ). Koncert podwójny
(1)
Mądro Andrzej
(1)
Noskowski Zygmunt (1846-1909). III Symfonia F-dur "Od wiosny do wiosny" (1903)
(1)
Noskowski Zygmunt (1846-1909). Step, poemat symfoniczny
(1)
Noskowski Zygmunt (1846-1909). Z życia narodu. Obrazy fantazyjne na wielką orkiestrę (1901)
(1)
Nowik Wojciech (1940- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(11)
2010 - 2019
(13)
2000 - 2009
(2)
1990 - 1999
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(12)
1701-1800
(2)
1801-1900
(2)
1601-1700
(1)
1901-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(28)
Język
polski
(20)
brak kontekstu językowego (dokument nietekstowy)
(6)
kaszubski
(1)
angielski
(1)
Przynależność kulturowa
Muzyka polska
(4)
Muzyka niemiecka
(2)
Muzyka austriacka
(1)
Temat
Śpiew
(4)
Muzykologia
(3)
Emisja głosu
(2)
Głos
(2)
Szymański, Paweł (1954- )
(2)
Technika kompozytorska
(2)
Teoria muzyki
(2)
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki (Gdańsk)
(1)
Chóry dziecięce
(1)
Chóry mieszane
(1)
Dyrygenci
(1)
Głosy ptaków
(1)
Intertekstualność
(1)
Język polski
(1)
Kompozytorzy polscy
(1)
Konfesjonalizm (polityka)
(1)
Lutosławski, Witold (1913-1994)
(1)
Messiaen, Olivier 1908-1992
(1)
Muzyka europejska
(1)
Muzyka francuska
(1)
Muzyka ludowa polska
(1)
Muzyka na fortepian (2)
(1)
Muzyka polska
(1)
Olczak, Krzysztof (1956- )
(1)
Postmodernizm
(1)
Szkoły muzyczne
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Szymanowski, Karol (1882-1937)
(1)
Słuch
(1)
Śpiew chóralny
(1)
Temat: dzieło
Kantaty
(1)
Singletrack
(1)
Temat: czas
1901-2000
(7)
2001-
(7)
1945-1989
(3)
1989-2000
(3)
1801-1900
(2)
1701-1800
(1)
1901-
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Gdańsk (woj. pomorskie)
(1)
Polska
(1)
Sopot (woj. pomorskie)
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(4)
Muzyka instrumentalna
(3)
Druki muzyczne
(2)
Muzyka
(2)
Aranżacja i transkrypcja
(1)
Czasopismo muzyczne
(1)
Czasopismo naukowe
(1)
Czasopismo polskie
(1)
Faksymile
(1)
Kadencja wirtuozowska
(1)
Koncert (utwór muzyczny)
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Monografia
(1)
Motet
(1)
Muzyka elektroniczna
(1)
Muzyka na harfę
(1)
Muzyka na organy
(1)
Muzyka na skrzypce
(1)
Muzyka religijna
(1)
Muzyka taneczna
(1)
Muzyka wokalna religijna
(1)
Opracowanie
(1)
Partytura
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(7)
Historia
(5)
Nauka i badania
(1)
28 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 548 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Nuty
W koszyku
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
Utwory składające się na cykl powstały w okresie studiów, w latach 2014-2018 na potrzeby Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego na chóralny utwór pasyjny zorganizowanego przez Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie. Autorem tłumaczenia tekstów biblijnych z języka hebrajskiego na kaszubski jest prof. Adam Ryszard Sikora OFM.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wok.3266 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Nuty
CD
W koszyku
Forma i typ
Przynależność kulturowa
W cyklu zostały ujęte polskie tańce narodowe – Krakowiak, Kujawiak, Oberek, Mazur, Polonez, a także czeski taniec Polka, taniec niemieckiego pochodzenia – Walc oraz forma stylizowana – Mazurek. Wszystkie tańce wywodzą się z działań opartych na improwizacji fortepianowej autorki niniejszego cyklu i mają postać użytkową. Materiał dźwiękowy oparty jest na tonalności dur-moll oraz na tonalności rozszerzonej. Warstwa agogiczna, dynamiczna i artykulacyjna – stanowi propozycję do uznania wykonawcy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Ftp.2393 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Publikacja zbiorowa stanowi drugi tom publikacji z cyklu Moje doświadczenie z zespołem chóralnym, będącej wynikiem II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo–Artystycznej dla Młodych w ramach Festiwalu Music Everywhere!, która odbyła się w 2017 roku w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Zamieszczone w tomie artykuły prezentują szerokie spektrum zagadnień związanych z chóralistyką. Autorzy artykułów to młodzi, prężnie działający dyrygenci, którzy podzielili się własnymi spostrzeżeniami, analizami, oraz doświadczeniami zawodowymi i artystycznymi w pracy z zespołem chóralnym. Ich refleksje mogą stanowić interesujący materiał do dyskusji dla studentów, dyrygentów, chórmistrzów, pedagogów, a także animatorów chóralistyki w Polsce.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Muzyka 536 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Nuty
W koszyku
„Pictures for Cello & Symphony Orchestra” zbudowane jest z trzech kontrastowych części: Presto, Andante, Vivace. Czas trwania dzieła to 25 minut. Obsada orkiestry: kameralna z podwójna obsada drzewa i blachy. Koncert, szczególnie w drugiej, kantylenowej części eksponuje naturalną śpiewność wiolonczeli, nie tyko w bezpiecznej średnicy, ale także w najwyższym, „dramatycznym” rejestrze wiolonczeli. Skrajne części eksponują wirtuozerię, błyskotliwe pasaże, dwudźwięki, akordy czterodźwiękowe, flażolety, różnorodność artykulacyjną instrumentu solowego. Narracja melodyczna wiolonczeli w I i III części charakteryzuje się intensywną, synkopującą rytmiką, tak typową dla idiomu jazzowego. Harmonia koncertu operuje współczesną, modalną i jazzową harmoniką. Oryginalność i innowacyjność „Pictures for Cello & Symphony Orchestra” polega na syntezie muzyki współczesnej i jazzu (Third Stream Music), jak również wdrożeniu jakościowych, nowatorskich technik kompozytorskich, unowocześnieniu koncepcji jazzującego koncertu solowego, oraz twórczemu – nasyconemu osobowością kompozytora – podejściu do materiału muzycznego. Ideą koncertu jest ekspozycja wirtuozowskiej partii solowej w dialogu i komunikacji z orkiestrą symfoniczną. Orkiestra staje się ważnym partnerem w „muzycznym dialogu”. Partia solowa wiolonczeli i orkiestra tworzą integralną i „komentującą się” całość. Orkiestra nie stanowi statycznego tła dla „brylującego solisty” (jak to niestety w większości przypadków ma miejsce) lecz jest aktywnym, inspirującym partnerem. Innym ważnym celem kompozytora jest wyeksponowanie jazzowej pulsacji rytmicznej- drive’u oraz podkreślenie kontrastu pomiędzy wiodącym instrumentem solowym z synkopowanymi intensywnie rytmicznymi liniami a dialogującą orkiestrą. Nie ma w literaturze polskiej i światowej innego koncertu wiolonczelowego zawierającego elementy jazzu – jest to wartością dodaną w kompozycji Leszka Kułakowskiego. „Pictures for Cello & Symphony Orchestra” wypełnia lukę na polskim rynku muzycznym i stanowi znakomity materiał dydaktyczny i edukacyjny, pozwalający studentom na zapoznanie się z cechami muzyki jazzowej, zastosowanej – w tym przypadku – dla możliwości techniczno-wyrazowych wiolonczeli. Celem nadrzędnym i jakościowym rezultatem realizacji „Pictures for Cello & Symphony Orchestra” jest trwały wkład w rozwój kultury polskiej i europejskiej. Koncert eksponuje typowe dla wiolonczeli idiomy, takie jak: naturalna śpiewność instrumentu, wirtuozeria instrumentalna, sonornym, oryginalna „jazzująca” faktura. Kompozytor jest jednym z kilku twórców na świecie syntetyzujących muzykę współczesną z jazzem. Solową fakturę koncertu wzbogacą środki używane w muzyce jazzowej, tj. intensywność i pulsacja rytmiczna, nasycona harmonika, melodyczne nawiązywanie do bluesa i modalnych skal jazzowych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Part.W-56 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Nuty
W koszyku
Powodem, który skłonił mnie do napisania kadencji do koncertów skrzypcowych Josepha Haydna, Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz Ludwiga van Beethovena była próba wypełnienia pewnego rodzaju luki, jaką dostrzegłem w tym zakresie. Kadencje wydane do tej pory, czy to w formie zbioru w osobnych woluminach im dedykowanych, czy jako uzupełnienie i narzucona przez wydawcę konkretna propozycja do wydań z poszczególnymi koncertami, są w moim przekonaniu zbyt romantyzujące, nader często przeładowane trudnościami technicznymi, a przede wszystkim nieadekwatnie ciężkie w swym wyrazie w stosunku do samych koncertów. Oczywiście, dostępne są kadencje wydane drukiem, a wielu artystów wykonuje na estradach swoje autorskie pomysły lub nawet rejestruje je na płytach, lecz nie każdy młody adept sztuki skrzypcowej, czy nawet doświadczony już skrzypek posiada taką twórczą umiejętność. Muzyka doby klasycyzmu jest mi szczególnie bliska pod względem stylistycznym i estetycznym, toteż za każdym razem, kiedy wykonywałem koncerty skrzypcowe tej epoki czułem swoisty dyskomfort w momencie wyboru odpowiedniej kadencji. Postanowiłem, aby w pierwszej kolejności napisać kadencje do koncertów skrzypcowych Mozarta. Trudno mi było obiektywnie ocenić ich wartość i stylistyczne odniesienie do owych dzieł. Okazało się jednak, że spotkały się one z bardzo pozytywną opinią wielu autorytetów w dziedzinie wiolinistyki. Zatem, aby dopełnić dzieła (jakim stało się dla mnie napisanie kadencji do wszystkich koncertów skrzypcowych klasyków wiedeńskich), w ciągu kolejnych lat powstawały miniaturowe esencje tych części koncertów, w których autorzy pozostawili miejsce na inwencję twórczą skrzypka-wykonawcy. Tworząc kadencje wyznaczyłem sobie następujące priorytety: kadencja nie może rozpoczynać się od tematu głównego (jak zwykł to robić np. Mozart w kadencjach do koncertów fortepianowych); powinna być dość zwięzła; charakteryzować się szeroką paletą często zmieniających się nastrojów (tak odczytuję muzykę tej epoki); wykorzystywać elementy techniczne i smyczkowanie, które były znane i praktykowane ówcześnie; a przede wszystkim muszą opierać się, w sposób wyczerpujący, na materiale melodyczno-rytmicznym zaczerpniętym z poszczególnych części. Niniejszy zbiór traktuję jako osobisty hołd złożony geniuszowi Josepha Haydna, Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz Ludwiga van Beethovena, jak i propozycję poszerzenia repertuaru tych skrzypaczek i skrzypków, którzy zdecydują się sięgnąć po którykolwiek z klasycznych koncertów skrzypcowych. Wydanie z autorskim opracowaniem wzbogacone jest o kopie rękopisów kadencji (Robert Kwiatkowski).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sk.925 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Nuty
W koszyku
(Thesaurus Musicae Gedanensis ; Vol. 4)
W 2019 roku mija trzechsetna rocznica śmierci gdańskiego kapelmistrza Johanna Valentina Medera. Z tej okazji w ramach serii wydawniczej Thesaurus Musicae Gedanensis redakcja zaplanowała wydanie dzieł kompozytora. Na czwarty tom składają się utwory wokalno-instrumentalne z rękopisu Ms. Danzig 4038 przechowywanego w Staatsbibliothek zu Berlin: Wünschet Jerusalem Glück, Preise, Jerusalem, den Herren, oraz Lauda Jerusalem Dominum. Wydanie uzupełnia komentarz w języku polskim i angielskim oraz faksymile wybranych fragmentów rękopisu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wok.3127 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Liczba nowych kompozycji na akordeon solo jest w ostatnim czasie imponująca. Akordeon stał się ważnym obiektem zainteresowań współczesnych kompozytorów. Wielu z nich eksploruje jego możliwości. Akordeon frapuje, zadziwia i jakby ciągle pozostaje nieodkryty. Wśród twórców ważne miejsce zajmują akordeoniści i kompozytorzy zarazem. Posiadana przez nich wiedza i umiejętności w zakresie możliwości wykonawczych i brzmieniowych tego instrumentu, skutkuje wieloma oryginalnymi kompozycjami. W gronie tym wymienić należy gdańskich twórców, na czele z Krzysztofem Olczakiem oraz Cezarym Paciorkiem. Ich utwory obecne są w programach wielu koncertów, festiwali, konkursów wykonawczych a także doczekały się premier fonograficznych. Czynnikiem, który stwarza impuls do powstania nowych dzieł z udziałem akordeonu jest festiwal Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej. Odbywa się on w Gdańsku od 2008 roku i posiada ugruntowaną tradycję w środowisku artystycznym. Jego główną ideą są zamówienia i prawykonania nowych utworów akordeonowych. Nakładem Wydawnictwa Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku ukazało się kilka współczesnych kompozycji przeznaczonych na akordeon lub z jego udziałem, które cieszą się dużym zainteresowaniem, m.in.: Chanson Krzysztofa Olczaka, Kaprys nr 2 oraz Trzy Miniatury Mikołaja Majkusiaka, Toccata Cezarego Paciorka czy Cztery zapomniane fotografie Marka Czerniewicza. Niniejszy zbiór zawiera dwie kompozycje na akordeon solo i są to: Goldberg after hours Cezarego Paciorka oraz Ptak nad Kijowem Pawła Zagańczyka. Genezą ich powstania i źródłem bezpośredniej inspiracji był odbywający się w Gdańsku wspomniany festiwal [Paweł Zagańczyk]. GOLDBERG AFTER HOURS – O UTWORZE Przenieśmy w wyobraźni tytułowego Johanna Gottlieba Goldberga w nasze czasy, aby zainteresować go koncertowym akordeonem. Klawesynista właśnie wywiązał się ze swych obowiązków, wykonując zamówione u Jana Sebastiana Bacha wariacje. Udało mu się ukoić cierpiącego na bezsenność pracodawcę, lecz młody Goldberg ma ochotę na chill-out z akordeonem w rękach. Głowę ma pełną dźwięków lipskiego kantora, jednak po pracy można rozluźnić doskonałą precyzję mistrza i zobaczyć, jak słynna aria zachowa się pod palcami jazzowego akordeonisty [Cezary Paciorek].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Akd.190 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 602 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Czasopismo
Książka
W koszyku
Rocznik
T. 1 (2011)-.
Fragment tekstu: "W artykule poruszone zostały zagadnienia dotyczące zachowań twórczych artystów interpretujących — muzyków i tancerzy. W tym badaniu sprawdzano, czy artyści będą różnić się między sobą ze względu na poziom czynników psychicznych warunkujących Styl Twórczego Zachowania opisany w koncepcji Strzałeckiego oraz poziom spójności struktury Ja i motywację. Sprawdzano też, w jakim stopniu spójność struktury Ja oraz motywacja będą warunkować zachowania twórcze w badanych grupach. W celu zweryfi kowania postawionych hipotez zbadano grupę artystów interpretujących: 38 tancerzy (63,3%) i 22 muzyków (36,7%) (N=60), zatrudnionych w renomowanych teatrach operowych w Warszawie (Opera Narodowa, Opera Kameralna) i w Krakowie (Opera Krakowska). Wszyscy badani wypełniali kwestionariusz Skala Motywacji Mocy (SMM), kwestionariusz Skala Uogólnionej Skuteczności, kwestionariusz Self-Concept Clarity Scale (SCC) oraz kwestionariusz Style Twórczego Zachowania się (STZ). Uzyskane wyniki pokazały, że tancerze i muzycy różnią się ze względu na poziom badanych zmiennych. Wyniki zostały zinterpretowane ze względu na charakter aktywności twórczej muzyków i tancerzy".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 556 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Instytucje/ Kolekcje G.10 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
CD
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Mes.5 (r.) [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Czasopismo
W koszyku
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 543 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Przedstawiamy siódmy numer rocznika naukowego „Aspekty Muzyki” kontynuującego tradycje Zeszytów Naukowych i Prac Specjalnych gdańskiej Akademii Muzycznej. Podobnie jak tomy poprzednie numer bieżący zawiera artykuły będące rezultatem badań naukowych oraz refleksji autorów z różnych dziedzin sztuk muzycznych, przede wszystkim jednak z szeroko pojętej teorii muzyki, muzykologii, estetyki muzyki i pedagogiki muzycznej. Spis treści i streszczenia artykułów (w wersji językowej polskiej i angielskiej), a także lista recenzentów siódmego tomu „Aspektów Muzyki” dostępne są na stronie internetowej czasopisma: http://aspektymuzyki.amuz.gda.pl/tomy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 557 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Piąty tom rocznika naukowego „Aspekty Muzyki” kontynuującego tradycje Zeszytów Naukowych i Prac Specjalnych gdańskiej Akademii Muzycznej zawiera, podobnie jak tomy poprzednie, artykuły będące rezultatem badań naukowych oraz refleksji autorów z różnych dziedzin sztuk muzycznych, przede wszystkim jednak z szeroko pojętej teorii muzyki, muzykologii, estetyki muzyki i pedagogiki muzycznej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 555 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ósmy tom rocznika naukowego ASPEKTY MUZYKI zawiera artykuły poświęcone zagadnieniom wczesnej edukacji muzycznej (część I) oraz muzyki fortepianowej (część II). Streszczenia artykułów (w wersji językowej polskiej i angielskiej), a także lista recenzentów dostępne są na stronie internetowej czasopisma: http://aspektymuzyki.amuz.gda.pl/tomy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 558 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dziewiąty tom czasopisma naukowego ASPEKTY MUZYKI, pod redakcją Renaty Skupin, zawiera artykuły poświęcone metodom analizy muzyki XX i XXI wieku oraz varia. Streszczenia artykułów (w wersji językowej polskiej i angielskiej), a także lista recenzentów dostępne są na stronie internetowej czasopisma: http://aspektymuzyki.amuz.gda.pl/tomy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 559 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Głos jest instrumentem wyjątkowym, doskonałym. Poprzez zespolenie z ludzkim organizmem, staje się nośnikiem uczuć i ekspresji, które kryje dusza człowieka. Głos ludzki jest też instrumentem bardzo subtelnym i delikatnym, stąd wymaga szczególnej dbałości i troski ze strony jego posiadacza. Ten skarb dany jest nam przez naturę raz na całe życie. Aby jednak mógł zaistnieć w najdoskonalszej z możliwych formie i postaci, musi być oparty o prawidłową emisję i impostację. Śpiew z istoty swojej wydaje się czynnością prostą i nieskomplikowaną, jakby naturalną. Jednak na ostateczny efekt pięknego śpiewu artystycznego składa się wiele elementów, które ze sobą ściśle współdziałają. Jest to złożony proces na płaszczyźnie Mistrz – uczeń, który wymaga czasu, cierpliwości, zaufania i poświęcenia. Z ogromną radością oddaję w Państwa ręce niniejszą publikację, która stanowi zbiór artykułów wybitnych polskich pedagogów śpiewu, emisji głosu, również dyrygentów chóralnych, na temat metody i kształcenia głosu, techniki wokalnej, higieny głosu, anatomii aparatu głosowego, dykcji, artykulacji, zespołowości w śpiewie i specyfiki wykonawstwa artystycznego w różnych rodzajach muzyki, zatytułowaną Wokół emisji głosu: technika | metodyka | praktyka. Publikację inicjuje wypowiedź Roberta Nakonecznego „Podstawowe elementy techniki wokalnej i ich zastosowanie w praktyce”, która poświęcona jest fundamentalnym zagadnieniom kształcenia głosu, jak m.in.: oddech, rezonatory, rejestry głosowe, samogłoski, spółgłoski. Artykuł „Techniki wokalne w różnych gatunkach muzycznych” prof. dr hab. Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej, jest kompilacją wiedzy na temat belcanta i wykonawstwa artystycznego oraz specyfiki prowadzenia głosu na wielu płaszczyznach: opera, operetka, wodewil, musical, pieśń artystyczna, piosenka aktorska, jazz. Wybitny polski chórmistrz i wykształcona śpiewaczka, prof. dr hab. Agnieszka Franków-Żelazny, w swoich rozważaniach pt. „Technika wokalna z punktu widzenia dyrygentki chóralnej i śpiewaczki”, opisuje dwa światy: solową muzykę wokalną i chóralistykę, przedstawia metody pracy zespołowej i indywidualnej z chórzystami, w celu uzyskania jak najdoskonalszych efektów brzmieniowych. W artykule prof. dr. hab. Piotra Kusiewicza „Słuch absolutny a sprawność wokalna”, znajdziemy odpowiedź na pytanie, na ile ów fenomen pomaga, a na ile przeszkadza w karierze artystycznej, poznamy sposoby prowadzenia głosu w muzyce współczesnej. Dr hab. Hanna Zajączkiewicz, prof. UWM, w swoich naukowych rozważaniach „Technika wokalna z w kontekście zaburzeń czynnościowych głosu z perspektywy śpiewaczki i otolaryngologa”, przybliża zagadnienia dysfunkcji głosu, kondycji wokalnej w okresie pandemii, a także problemów pocovidowych z techniką wokalną, daje też odpowiedź na to, jak radzić sobie z głosem przy różnych schorzeniach organizmu, jak dbać o swój głos i jego formę na co dzień. Artykuł prof. dr. hab. Zdzisława Madeja „Anatomia i podstawowe struktury anatomiczne jako punkt wyjścia i kryterium w optymalnej technice wokalnej głosu solowego”, zawiera fascynującą wiedzę anatomiczną, jako podstawę do pracy nad głosem i postuluje potrzebę redefinicji pojęć naukowych związanych z procesem kształcenia wokalnego. Prof. dr hab. Cezary Szyfman w swoich rozważaniach naukowych „Wspólnota indywidualności dla ideału współbrzmienia”, analizuje problematykę śpiewu zespołowego i próbę uzyskania idealnej harmonii. W artykule dr. hab. Macieja Gallasa „Od ogółu do szczegółu – zagadnienie indywidualnego kształcenia wokalnego śpiewaka-chórzysty”, odnajdziemy problematykę kształcenia wokalnego na poziomie średniej szkoły muzycznej, gdzie uczeń obok lekcji śpiewu obarczony jest wieloma zadaniami wokalnymi, z którymi nie zawsze sobie radzi. Ostatnie dwa artykuły, „Problematyka dykcji i artykulacji w wykonawstwie polskiej i obcej literatury wokalnej” oraz „Podobieństwa i różnice w śpiewie solowym i chóralnym”, są mojego autorstwa i postulują potrzebę wyrazistości dykcyjnej w śpiewie, przybliżają najważniejsze błędy wymowy polskiej, także specyfikę wymowy w prezentacji wokalnej w języku włoskim, angielskim i niemieckim, są odpowiedzią na pytanie, czy rzeczywiście w obecnej dobie, solowe kształcenie wokalne i śpiew chóralny to dwa odległe światy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Edukacja muzyczna 277 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Publikację inicjuje artykuł prof. dr hab. Katarzyny Dondalskiej pt. „Sopran koloraturowy i jego miejsce w światowej wokalistyce XXI wieku”, który charakteryzuje ten rzadki rodzaj głosu i szereg aspektów śpiewu koloraturowego, zawiera cenną wiedzę i doświadczenia sceniczne autorki, a także historię znanych śpiewaczek koloraturowych, również polskich, oraz ich niezwykłe kariery. Kolejne trzy artykuły prof. dr hab. Moniki Fedyk-Klimaszewskiej dotyczą zarówno partii operowych, jak i pieśni. Artykuł „Technika wokalna i sztuka aktorska w partii Amneris w operze Aida Giuseppe Verdiego” stanowi wielopłaszczyznową, dogłębną analizę muzyczną, wokalną i aktorską partii Amneris na podstawie doświadczeń scenicznych i przemyśleń autorki. „Liryka wokalna Benjamina Brittena” to charakterystyka ambitnej spuścizny wokalnej wybitnego twórcy brytyjskiego, który traktował głos jak instrument i w sposób mistrzowski zestawiał go z oryginalną poezją. „Specyfika prowadzenia głosu w pieśniach kabaretowych Arnolda Schönberga (Brettl–Lieder) i Benjamina Brittena (Cabaret Songs)” to próba analizy oryginalnej literatury wokalnej pod kątem jej wykonawstwa i sposobów prowadzenia głosu. Odnajdziemy tu reminiscencje fascynującego świata kabaretu literackiego oraz wskazówki interpretacyjne. Rozważania prof. dr. hab. Jerzego Knetiga, zatytułowane „Pedagog jako osoba znacząca w nauce i karierze zawodowej śpiewaka”, zawierają problematykę kształcenia wokalnego na poziomie średniej i wyższej szkoły muzycznej oraz przybliżają cele i zadania pedagoga w ukształtowaniu przyszłego artysty śpiewaka. Autor dzieli się swoimi wieloletnimi doświadczeniami i refleksjami, pochylając się nad powinnościami pedagoga względem swojego wychowanka na płaszczyźnie wokalnej, muzycznej i wyrazowej. Znany polski chórmistrz, prof. dr hab. Krzysztof Szydzisz, w swoim artykule „Brzmienie chóralne – przypadek czy świadome działanie?”, prowadzi rozważania naukowe na temat brzmienia polskich chórów, które stają się częścią szerszej, światowej perspektywy, naśladując uniwersalny tembr znakomitych chórów profesjonalnych. Prace badawcze mają na celu wypracowanie skutecznych narzędzi w zakresie warsztatu chórmistrza i profesjonalizacji działań w zakresie pracy nad współczesnymi kompozycjami chóralnymi. W artykule dr hab. Bernadetty Grabias, zatytułowanym „Charakterystyka XIX–wiecznego belcanta w operach Gaetana Donizettiego, ujęta przez pryzmat przygotowania do realizacji ról Elżbiety Tudor z opery Maria Stuarda i Giovanny Seymour z opery Anna Bolena”, znajdziemy cenne przemyślenia polskiej mezzosopranistki i pedagoga śpiewu na temat techniki belcantowej na bazie jej własnych doświadczeń i pomysłów interpretacyjnych. Ta sama autorka w kolejnym artykule pt. „Różnorodność kreacji aktorskich w pracy śpiewaka operowego na przykładzie ról Brangeny, Suzuki, Brygitty oraz Landlady w inscenizacjach Mariusza Trelińskiego”, dzieli się doświadczeniami na temat pracy aktorskiej śpiewaka, kreowania wiarygodnych, czasem skrajnie różnych postaci scenicznych. Dr hab. Agnieszka Zwierko-Wiercioch w swoim artykule „Śpiewak jako artysta wielofunkcyjny. Krótka opowieść o drodze z lekcji śpiewu na scenę”, w felietonowej niemal formie przedstawia historię edukacji i dojścia adepta sztuki wokalnej na scenę, wielosektorowość pracy scenicznej śpiewaka, potrzebę jego uniwersalnych kompetencji, a także ogrom niezbędnych umiejętności w pracy z reżyserami i dyrygentami. W artykule dr hab. Patrycji Krzeszowskiej-Kubit zatytułowanym „Poezja jako inspiracja kompozytora w liryce wokalnej Karola Mroszczyka”, odnajdujemy rozważania naukowe na temat związków muzyki i poezji w pieśniach wieloletniego pedagoga Akademii Muzycznej w Łodzi oraz ich przełożenie na wykonawstwo. To właśnie świadomość relacji słowno-muzycznych pozwala artyście śpiewakowi na stworzenie odpowiedniej interpretacji. Dr Anna Werecka-Gryć w swoim artykule „Typy arii w twórczości G.F. Haendla”, przenosi nas do fascynującego świata opery barokowej, w którym Haendel odgrywa wiodącą rolę. Autorka w sposób niezwykle dociekliwy poddaje analizie arie Haendlowskie skupiając się na każdym najmniejszym szczególe, a także przedstawia sposoby ich interpretacji. W artykule „O technice bel canto w śpiewie operowym” Kariny Skrzeszewskiej odnajdziemy cenne przemyślenia, doświadczenia i refleksje artystki – śpiewaczki, na temat śpiewu, wokalistyki i techniki belcantowej w śpiewie operowym. Autorka w przejrzysty i komunikatywny sposób omawia belcanto na przykładzie wykonywanych ról w operach G. Donizettiego i V. Belliniego, przekazuje czytelnikom historię własnej, żmudnej drogi wokalnej, edukacji, przedstawiając sylwetkę swojego pedagoga – Mistrza, Dariusza Grabowskiego. Kolejne dwa artykuły są autorstwa Aleksandry Borkiewicz-Cłapińskiej. Pierwszy, zatytułowany „Metody pracy nad stresem w zawodzie artysty śpiewaka”, to cenne i potrzebne dla śpiewaków rozważania naukowe, zwłaszcza w dzisiejszych nerwowych czasach, na temat sposobów radzenia sobie ze stresem i jego odmianami. Odnajdziemy tu również fundamentalne wiadomości na temat aparatu głosowego, jego budowy i funkcji. Artykuł pt. „Problemy wykonawcze w partii Rozyny w operze Cyrulik sewilski Gioacchino Rossiniego”, jest analizą partii pod kątem materiału dźwiękowego, a także w aspekcie wokalnym i aktorskim. Ostatni artykuł zatytułowany „Dialog muzyki i słowa w Pieśniach Niemieckich op. 103 na sopran, klarnet i fortepian Louisa Spohra”, autorstwa Joanny Nawrot, przedstawia ciekawy przykład kameralistyki wokalnej, w której dochodzi do głosu dialog poezji i muzyki, ale również poszczególnych instrumentów: głosu sopranowego i jego eskalacji poetycko-dźwiękowej, klarnetu z solową płaszczyzną wirtuozowską i fortepianu, jako subtelnego tła harmoniczno-melodycznego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Edukacja muzyczna 278 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej